Saara Piispa

APOCALYPSE LATER - MAALAUKSIA

23.1.2013 — 10.2.2013

aiteilijatapaaminen su 10.2. klo 13.00.

Öljyvärimaalauksissani ympäristö ja ihmisen toimet muodostavat jännitteitä ja kertomuksia, mahdollisesti ne myös aikaansaavat katastrofeja ja kuolemaa. Kuvaan näihin maisemiin päätyneitä tutkimusmatkailijoita ja päiväretkeilijöitä erilaisissa olomuodoissaan: mukana on ainakin eläviä kuolleita, teinityttöjä ja alkuperäisväkeä.

Työskentelyyni on vaikuttanut liikkuvan kuvan tarinankerronta: sen mahdollisuudet kulkea edestakaisin ajassa ja paikasta toiseen. Minua kiehtoo kaikessa yksinkertaisuudessaan se, miten juonellinen sarja kuvia voi johdattaa katsojan toisiin todellisuuksiin, kuten kostonhimoisten merimieskummitusten tai zombiapokalypsin keskelle. Voimme samaistua kuvan henkilöihin ja paikkoihin, vaikka varsinainen tapahtuma olisikin yliluonnollinen, käsittämätön tai kauhistuttava.

Tähän tapaan myös maalausteni maisemat tai tapahtumat voivat olla tunnistettavissa, mutta niiden ajankohta tai luonne on liikkeessä, määrittelemätön, arjelle vieras. Maalauksissani naparetkeilijät päätyvät aamiaiseksi, erämaat ovat yksityisalueita, sateet satavat väärinpäin taivaalta ja kaupungit ihmisineen ovat aina hirveän kaukana.

Yleensä maalaukseni syntyvät läpikuultavaa öljyväriä hitaasti kerrostaen, ja harva teoksistani on valmiiksi ajateltu aloittaessani maalaamisen. Näin teoksiini syntyy sisällön lisäksi myös fyysisiä tasoja, joiden kautta maalausta voi tarkastella pintaa syvemmältä.

Min utställning består av landskapsmålningar där miljö och mänskliga aktiviteter samspelar, skapar narrativ och formar konflikter mellan dessa – kanske även katastrofer och död. Jag är inspirerad av hur historier i filmer kan röra sig hit och dit i tid och plats. Landskap eller händelser i mina målningar kan identifieras men deras tidpunkt eller karaktär är i rörelse, ospecificerad, ovanlig.

My exhibition consists of landscape paintings where natural environment and people’s actions contradict, interact and create narratives. I am interested in the storytelling of movies, especially how films can cut back and forth in time and from one location to another, confusing and fascinating the viewer. The landscapes of my paintings can often be located to a specific climatic or cultural region, but the character and date of the event I am portraying is on a move, unrecognizable, unfamiliar to everyday life.

CV, Saara Piispa