Andante Festivo, Arabianranta, Helsinki
Perustiedot
Työryhmä: taidemaalari Ritva Määttänen-Valkama, koordinointi Tuula Isohanni
Hankkeen nimi: Andante Festivo, seinämaalaus
Sijainti: kiinteistö Oy Toini Muonankatu 3, Arabianranta, Helsinki
Tilaaja: Etelä-Suomen YH-rakentajat Oy ja VVO Rakennuttaja Oy
Rakennuttaja: Etelä-Suomen YH-rakentajat Oy ja VVO Rakennuttaja Oy
Arkkitehti: Ark-house Arkkitehdit Oy, arkkitehti Hannu Huttunen
Hanke toteutui: 2004
Projektin käytännön etenemisestä
Arabianrannan pohjoispuolen teoksista suurin osa on sijoitettu sisäänkäyntien yhteyteen. Ne tekevät porraskäytävistä toisistaan erilaisia ja korostavat näin kotiintulon tapahtumaa
Taidemaalari Ritva Määttänen-Valkama tuli mukaan Ark-house Arkkitehtien suunnitteleman rakennuksen taideprojektin toteuttajaksi arkkitehdin ehdotuksesta, joka tunsi taiteilijan ja taiteilijan työt entuudestaan. Taiteilija tuli mukaan rakennusprojektiin, kun rakennus oli jo rakenteilla, toisinsanoen rakennusurakat, aikataulut jne. oli jo sovittu.
Rakennuskompleksin kuusi porrashuonetta jaettiin kahden taidemaalarin kesken, jotka tekivät rakennuttajalle yhteisen tarjouksen porrashuoneiden taideseinistä. Tarjous oli taideprojektin kokonaissumman suuruinen, jolla summalla taiteilijat tarjoutuivat tekemään taideprojektin, puolet sekä työstä että palkkiosta kummallekin taiteilijalle. Tarjouksen mukaan taiteilijat toteuttivat kumpikin kolme seinämaalausta kooltaan n. 8 x 3,5 m ja niihin liittyviin käytäviin tulevat teokset.
Palkkio tuntuisi kerralla saatuna suurelta, mutta urakka oli iso ja kokonaisvaltainen ja sisälsi paljon esityötä, valmistelua, materiaalien hankintaa, työn suunnittelua. Palkkio oli jaettu maksuposteihin työn etenemisen mukaan. Ritva Määttänen-Valkamalla on oma yritys, jonka kautta hoituivat laskutus, palkanmaksu, vakuutukset ja kaikki muut sivukulut.
Taiteilijan yhteyshenkilö rakennushankkeessa oli arkkitehti. Toteutusvaiheessa työmaa oli käynnissä ja työmaata ja toteutusta koskevissa asioissa yhteyshenkilönä oli työmaan vastaava mestari. Kaikki hoitui hyvin jämptisti.
Teoksen idea ja valmistaminen
Taiteilijan teoksen lähtökohtana on porrashuone, joka on osa arkkitehtuuria. Seinämaalaus taideteoksena ei voi olla samalla tavalla henkilökohtainen kuin työhuoneessa tehty itsenäinen maalaus. Toinen teoksen lähtökohta on tilassa: kotiintulon hetki, millaisen tilan kautta haluaisi kulkea kotiin, tilan, jossa on järjestys, ei mitään aggressiivista tai levottomuutta herättävää. Teoksen pitää myös olla tilan huomioonottava, miten teos on osa rakennusta ja istuu siihen.
Luonnoksissa oli mukana väripintojen lisäksi pöytäliina-ajatus: kodikas, pieniä vinjettikuvia, patoja, kattiloita. Teokset ovat eläneet matkalla luonnoksista toteutukseen. Iso tilassa pitää olla järjestys, ja pienessä seinässä voi olla säpinää.
Taiteilija on toteuttanut teokset rappausta myöten. Ideana oli, että teos hohtaa ylhäältä tulevassa valossa. Arkkitehdin ehdotuksesta alun perin ajatus oli saada seinän ja katon rajapintaan rivi led-valoja, jolloin porrashuone olisi ylhäältä alas tulevan loistavan värin valaisema. Tämä valaistus on kustannussyistä jätetty pois. Taiteilija sai tehdä teoksen haluamallaan tavalla, mutta valojen poisjättäminen vesitti ajatusta värin ja valon yhteisvaikutuksesta erityisesti pimeän aikana.
Pohjarappaus on taiteilijan itsensä tekemä. Kulumisvaaran takia seinien alaosat on maalattu kulutusta kestävällä Luja-maalilla. Vinjettitaulut ovat vanerireliefejä. Taideteoksesta on tehty työselitys, jossa on selitetty materiaalit, värit ja hoito.
Teokset kuuluvat rakennuttajalle valmistuttuaan, ja rakennuttaja pitää ne kunnossa. Sopimuksissa ei ole mainintaa kunnossapidosta. Taiteilija toivoisi, että saisi itse hoitaa kunnostusmaalaukset, koska on vaikea jättää töitään. Suuret rakennuttajat käyttävät yleensä tiettyjä korjausyrityksiä.